Sök
den 20 november 2017 ..:: Köpvillkor ::.. Registrera  Logga in
 Butiken Minimera

  

 Köpvillkor Minimera

LEVERANS- OCH BESTÄLLNINGSINFORMATION

Beställning: Vi håller öppet för beställningar året om. Enklast gör du din beställning här på vår hemsida. Du kan också fylla i och skicka in en beställningsblankett per post. Fram till mitten av april förbeställs sticklingar. Det innebär att du anger önskad leveransmånad och sticklingarna skall vara beställda och betalda före den 1:a i önskad leveransmånad. De sticklingar du hittar i butiken från mitten av april är färdiga för omgående leverans. Sticklingssortimentet uppdateras veckovis mars-september 

  • Beställaren måste vara minst 18 år.
  • Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande polisanmäls.

Sticklingarna: Våra sticklingar är väl rotade och levereras i små krukor. Storleken varierar med sort.
 

Fröer: Varje fröportion innehåller minst 5 fröer (för palettblad minst 10).

Priser: Samtliga priser inkluderar 25% moms (6% för böcker). Kostnad för pack och porto tillkommer och beräknas automatiskt vid beställning på hemsidan.  Prisuppgifterna nedan gäller inom Sverige med reservation för eventuella prishöjningar från Posten. Vänligen kontakta oss för prisuppgift för leveranser utanför Sverige. (Även portokostnad utanför Sverige beräknas automatiskt vid beställning via hemsidan.). Nedan hittar du ungefärliga fraktkostnader inom Sverige:

1-2 sticklingar 57:-
3-6 sticklingar 68:-
7-14 sticklingar 81:-
15-28 sticklingar 94:-

29-36 sticklingar

170:-
Fler än 36 sticklingar 200:-

För portouppgift av produkter, vänligen kontakta oss eller lämna E-postadress så skickar vi portouppgift till dig, eller gör beställningen via hemsidan så visas portokostnaden innan du bekräftar din beställning.

Betalning: Betalning görs i förskott till bankgiro: 5484-5615 eller med kreditkort via PayPal om du använder vår hemsida för din beställning. Glöm inte att ange tydlig avsändare. Observera att kostnaden för Pack & Porto skall läggas till ordervärdet (beräknas automatiskt via hemsidan).

Leveranstid: Pelargonsticklingar levereras mars-september (när vädret så tillåter, se hemsidan). Vi skickar påföljande måndag-tisdag efter mottagen betalning.

Restorder och ersättningssorter: Tyvärr måste vi reservera oss för att vissa sorter kan ta slut. Vi gör alltid vårt bästa för att leverera önskad sort men om så inte är möjligt försöker vi hitta en liknande ersättningssort. Ange gärna alternativa sorter i din beställning eller om du absolut inte vill ha ersättningssorter. Vår målsättning är att inte restleverera. (Se även punkten Tillgodo nedan.)

Om du önskar dela upp din beställning till flera leveranstidpunkter så delar vi upp din beställning till en order för varje leveranstidpunkt. Detta kan påverka din portokostnad.

Garanti: Vår överlevnadsgaranti för sticklingar gäller två veckor från leveransdagen. Det innebär att felaktiga sticklingar så långt som möjligt ersätts med samma eller liknande sort och sänds till dig kostnadsfritt. Förutsättningen är att sticklingarna hämtats ut omgående från posten och hanteras enligt normala skötselråd.
Hur noga vi än är med namnsättningen så händer det tyvärr ibland att en stickling märks med fel namn. Vi ersätter dig i så fall givetvis med en ny eller om detta inte går med något annat du vill ha eller återbetalar pengarna. Vår namnsättningsgaranti gäller i tre månader från leverans. Om du tror dig ha fått en felnamnad stickling, kontakta oss omedelbart så vi kan komma fram till en lösning. Vi kan tyvärr inte ersätta sticklingar från plantor som sportat (en mutation som gör att en gren på plantan ger en annan färg/form på blomma eller blad, förekommer sällan men när det väl händer oftast på äggskalspelargoner som då vanligtvis ger enfärgade blommor).

Reklamation: Om paketet är skadat när du får det, meddela posten omgående. Vid felleverans (fel antal, fel vara, fel inom garantitid enligt ovan) ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt så felet kan rättas till. Vi ersätter dig för returfrakten av fellevererade varor enligt Postens frakt/portokostnader för försändelsen. Vi ersätter högst det belopp du ursprungligen betalat för frakt vid ordertillfället. Vi står även för eventuell ersättningsleverans. Vi ansvarar inte för vidare odling av plantor sedan garantitiden gått ut. Observera att den felaktiga varan skall återsändas till oss. Vid tvist, följer vi alltid Allmänna Reklamations­nämndens (ARN) beslut.

För att reklamationen skall vara giltig skall du skicka tillbaka de reklamerade varorna/sticklingarna till oss. OBS! Sticklingar skall returneras i den kruka de var planterade i vid leverans eller motsvarande. Om du inte har kvar originalkrukan och har planterat om sticklingen i en större kruka, skaka försiktigt av så mycket jord som möjligt från rötterna och sätt en plastpåse runt rotsystemet. Du måste också ombesörja att sticklingar förpackas så de kommer fram oskadda (e.g. förpackade i någon slags kartong, gärna den kartong de levererades i). Vi ersätter dig för rimligt portoutlägg. För ej uthämtade order debiteras hela beloppet. Eventuella fel beträffande leveransen skall meddelas oss inom 14 dagar från mottagen leverans Vi hämtar inte ut varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav.

Öppet köp/Ångerrätt: Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Detta gäller dock inte levande växter. Vid retur av produkter, annat än växter, står kunden för returportot. Förpackningen skall vara obruten och oskadd vid retur. Om du däremot ångrar din beställning eller vill ändra denna så går detta bra tills en vecka före leverans. OBS! Eventuella tillägg kan medföra att din order försenas. Du kan självklart istället välja att göra ytterligare en beställning. Vid annullering av order som redan är betald tar vi ut en självkostnadsavgift för återbetalning på 25:-. Vid återbetalning, ange namn på din bank, clearingnummer och konto dit vi skall skicka pengarna.

Tillgodokvitto: Om en beställd sort är slut försöker vi hitta en så lik ersättningssort som möjligt om du inte givit oss andra instruktioner. Ibland lyckas vi inte hitta en lämplig ersättningssort utan skickar då med ett tillgodokvitto på motsvarande belopp. Tillgodokvittot gäller till den 31/12 påföljande år. Om du så önskar återbetalar vi när som helst ditt tillgodokvitto till ditt bankkonto. Kontakta då oss med uppgift om namn på din bank, kontonr. och clearingnr. Om du betalt med PayPal skickar vi inte något tillgodokvitto utan krediterar ditt kreditkort direkt via PayPal. Om du vill handla för ditt tillgodokvitto på hemsidan, skriv i meddelanderutan att du har ett tillgodo, vilken order det gäller för och belopp så drar vi av beloppet från din faktura. (Tyvärr klarar vårt ordersystem f.n. inte av att hantera detta automatiskt.)

Leveranser utanför Sverige: Vi levererar gärna till andra länder än Sverige. Var vänlig ange alla importrestriktioner vi måste ta hänsyn till. I det fall sundhetscertifikat krävs kan detta ordnas. Kunden står i detta fall för kostnaden. Eftersom leveranser av levande växter till andra länder kan vara riskfyllda pga postförseningar o.dyl så står kunden för samtliga risker. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att leveransen skall ske riskfritt men kan dessvärre inte garantera detta. Vi ersätter mao inte sticklingar som pga lång transporttid inte är i fullgott skick. Du har dock möjlighet att försäkra din försändelse till självkostnadspris. Försäkringen kostar 65:- för ett försäkrat belopp upp till 500:- och 95:- för belopp upp till 10.000:- (utrikes) och 50:- för ett försäkrat belopp upp till 10.000:- för inrikes paket. Ange i din beställning om du önskar leveransen försäkrad. Givetvis gäller i övrigt samma regler för reklamation som vid försäljning inom Sverige.
 
 
ERA Garden 2010

 Skriv ut   

Copyright 2006-2016 ERA Garden   Användarvillkor  Personliga uppgifter