Sök
den 15 november 2018 ..:: Köpvillkor ::.. Registrera  Logga in
 Butiken Minimera

  

 Köpvillkor Minimera

International buyers, please read the last section about deliveries outside Sweden at the bottom before you place your order

LEVERANS- OCH BESTÄLLNINGSINFORMATION

Beställning: görs via vår hemsida. De sticklingar som finns på hemsidan är tillgängliga för omgående leverans. Sticklingarna reserveras för dig i en vecka. Inom denna tid behöver vi motta din betalning. Om ingen betalning har mottagits inom en vecka så makuleras ordern. Om du inte är kan ta emot leveransen omgående, vänta med din beställning, vi har tyvärr inte möjlighet att lagerhålla för senare leverans. Sticklingssortimentet uppdateras veckovis mars-september 

  • Beställaren måste vara minst 18 år.
  • Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande polisanmäls.

Sticklingarna: Våra sticklingar är väl rotade och levereras i små krukor. Storleken varierar med sort.

Fröer: Varje fröportion innehåller minst 5 fröer (för palettblad minst 10).

Priser: Samtliga priser inkluderar 25% moms (6% för böcker). Kostnad för pack och porto tillkommer och beräknas automatiskt vid beställning på hemsidan.  Prisuppgifterna nedan gäller inom Sverige med reservation för eventuella prishöjningar från PostNord. Vänligen kontakta oss för prisuppgift för leveranser utanför Sverige. (Även portokostnad utanför Sverige beräknas automatiskt vid beställning via hemsidan.). Nedan hittar du ungefärliga fraktkostnader inom Sverige:

1-2 sticklingar

57:-

3-6 sticklingar

68:-

7-14 sticklingar

89:-

15-28 sticklingar

95:-

29-36 sticklingar

170:-

Fler än 36 sticklingar

200:-

För portouppgift av produkter, vänligen kontakta oss eller lämna E-postadress så skickar vi portouppgift till dig, eller gör beställningen via hemsidan så visas portokostnaden innan du bekräftar din beställning.

Betalning: Betalning görs i förskott till bankgiro: 5484-5615 eller med kreditkort via PayPal om du använder vår hemsida för din beställning. Du kan också betala med Swish till nummer: 123 033 33 36 (ERA Växit). Glöm inte att ange tydlig avsändare, gärna de sista 4 siffrorna i ordernumret. Observera att kostnaden för Pack & Porto skall läggas till ordervärdet (beräknas automatiskt via hemsidan).

Leveranstid: Pelargonsticklingar levereras mars-september (när vädret så tillåter, se hemsidan). Vi skickar påföljande måndag efter mottagen betalning.

Försäkring: Om du vill ha din försändelse försäkrad (=full ersättning om paketet blir skadat eller kommer bort) kostar detta 60:- för ett försäkrat belopp upp till 10.000:- för inrikes paket. (För utrikes, se längre ned på sidan).

Restorder och ersättningssorter: Tyvärr måste vi reservera oss för att vissa sorter kan ta slut. Vi gör alltid vårt bästa för att leverera önskad sort men om så inte är möjligt försöker vi hitta en liknande ersättningssort. Ange gärna alternativa sorter i din beställning eller om du absolut inte vill ha ersättningssorter. Vår målsättning är att inte restleverera. (Se även punkten Tillgodo nedan.)

Garanti: Vår överlevnadsgaranti för sticklingar gäller två veckor från leveransdagen. Det innebär att felaktiga sticklingar så långt som möjligt ersätts med samma eller liknande sort och sänds till dig kostnadsfritt. Förutsättningen är att sticklingarna hämtats ut omgående från posten och hanteras enligt normala skötselråd.

Hur noga vi än är med namnsättningen så händer det tyvärr ibland att en stickling märks med fel namn. Vi ersätter dig i så fall givetvis med en ny eller om detta inte går med något annat du vill ha eller återbetalar pengarna. Vår namnsättningsgaranti gäller i tre månader från leverans. Om du tror dig ha fått en felnamnad stickling, kontakta oss omedelbart så vi kan komma fram till en lösning. Vi kan tyvärr inte ersätta sticklingar från plantor som sportat (en mutation som gör att en gren på plantan ger en annan färg/form på blomma eller blad, förekommer sällan men när det väl händer oftast på äggskalspelargoner som då vanligtvis ger enfärgade blommor).

Reklamation: Om paketet är skadat när du får det, meddela Postnord omgående. Vid felleverans (fel antal, fel vara, fel inom garantitid enligt ovan) ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt så felet kan rättas till. Vi vill att du skickar tillbaka reklamerade varor och ersätter dig för returfrakten av fellevererade varor enligt Postnords frakt/portokostnader för försändelsen. Vi ersätter högst det belopp du ursprungligen betalat för frakt vid ordertillfället. Vi står även för eventuell ersättningsleverans. Vi ansvarar inte för vidare odling av plantor sedan garantitiden gått ut. Observera att den felaktiga varan skall återsändas till oss. Vid tvist, följer vi alltid Allmänna Reklamations­nämndens (ARN) beslut.

För att reklamationen skall vara giltig skall du skicka tillbaka de reklamerade varorna/sticklingarna till oss. OBS! Sticklingar skall returneras i den kruka de var planterade i vid leverans eller motsvarande. Om du inte har kvar originalkrukan och har planterat om sticklingen i en större kruka, skaka försiktigt av så mycket jord som möjligt från rötterna och sätt en plastpåse runt rotsystemet. Du måste också ombesörja att sticklingar förpackas så de kommer fram oskadda (eg. förpackade i någon slags kartong, gärna den kartong de levererades i). Vi ersätter dig för rimligt portoutlägg. För ej uthämtade order debiteras hela beloppet. Eventuella fel beträffande leveransen skall meddelas oss inom 14 dagar från mottagen leverans Vi hämtar inte ut varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav.

Öppet köp/Ångerrätt: Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Detta gäller dock inte levande växter. Vid retur av produkter, annat än växter, står kunden för returportot. Förpackningen skall vara obruten och oskadd vid retur. Om du däremot ångrar din beställning eller vill ändra denna så behöver du meddela oss senast söndag kväll veckan före leverans. OBS! Eventuella tillägg kan medföra att din order försenas. Du kan självklart istället välja att göra ytterligare en beställning. Vid annullering av order som redan är betald tar vi ut en självkostnadsavgift för återbetalning på 25:-. Vid återbetalning, ange namn på din bank, clearingnummer och konto dit vi skall skicka pengarna. Har du betalt via PayPal så görs återbetalningen på samma sätt.

Tillgodokvitto: Om en beställd sort är slut försöker vi hitta en så lik ersättningssort som möjligt om du inte givit oss andra instruktioner. Ibland lyckas vi inte hitta en lämplig ersättningssort utan skickar då med ett tillgodokvitto på motsvarande belopp. Tillgodokvittot gäller till den 31/12. Om du så önskar återbetalar vi när som helst ditt tillgodokvitto till ditt bankkonto. Kontakta då oss med uppgift om namn på din bank, kontonr. och clearingnr. Om du betalt med PayPal skickar vi inte något tillgodokvitto utan krediterar ditt kreditkort direkt via PayPal. Om du vill handla för ditt tillgodokvitto på hemsidan, skriv i meddelanderutan att du har ett tillgodo, vilken order det gäller för och belopp så drar vi av beloppet från din faktura. (Tyvärr klarar vårt ordersystem f.n. inte av att hantera detta automatiskt.)

GDPR/Personuppgifter enligt (EU) 2016/679: Vi sparar information nödvändig för att fullfölja vårt avtal, dvs hantera din beställning. För fullständig information om personuppgifter som hanteras av oss, se: GDPR

Leveranser utanför Sverige: Vi levererar gärna till andra länder än Sverige. Var vänlig ange alla importrestriktioner vi måste ta hänsyn till. Eftersom leveranser av levande växter till andra länder kan vara riskfyllda pga postförseningar o.dyl så står kunden för samtliga risker. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att leveransen skall ske riskfritt men kan dessvärre inte garantera detta. Vi ersätter mao inte sticklingar som pga lång transporttid inte är i fullgott skick. Du har dock möjlighet att försäkra din försändelse till självkostnadspris. Försäkringen innebär att du får full ersättning om försändelsen är skadad eller kommer bort. Försäkringen kostar 80:- för ett försäkrat belopp upp till 2.000:- och 110:- för belopp upp till 10.000. Ange i din beställning om du önskar leveransen försäkrad. Givetvis gäller i övrigt samma regler för reklamation som vid försäljning inom Sverige.

 

Deliveries outside Sweden:

We are happy to ship to countries outside Sweden. Please indicate all import regulations we need to consider.

The cuttings found on the website are available for immediate delivery. The cuttings are reserved for you for a week. Within this time we need to receive your payment. If no payment has been received within one week, the order will be cancelled. If you are not able to receive the delivery immediately, please wait to place your order, we are unable to stock for future delivery at the moment. Our stock  is updated weekly from March to September

Since the supply of live plants to other countries can be risky due to mail delays, etc., the buyer stands all risk. We will do everything in our power to ensure that your order arrives safely but unfortunately, we cannot guarantee this. We will not replace cuttings that, due to long transport times, are not in good condition. However, you have the option of insuring your parcel. The insurance costs 80 SEK for an insured sum up to 2,000 SEK and 110 SEK for amounts up to 10,000 SEK. We strongly recommend that you pay the extra charge for insurance, it will cover your costs if the parcel is lost but unfortunately it will not apply for long delivery times. To add the insurance to your order, please click the amount you want above. More information regarding insured deliveries, please ref. to: Postnord - Rek 

 

GDPR Regulation (EU) 2016/679: We save information necessary to complete our agreement, i.e. manage your order. For complete information about personal data handled by us, see: GDPR

 

 

 


 

 

ERA Garden 2010 - 2018

 Skriv ut   

Copyright 2006-2016 ERA Garden   Användarvillkor  Personliga uppgifter